W jaki sposób ustalić cenę za firmę?

Jak ustalić cenę za biznes? Na pewno NIE wyceniając firmy!

Wycena przedsiębiorstwa to pewna teoretyczna wartość, która nie ma praktycznie żadnego odniesienia do rzeczywistości biznesowej. Wycena może być zbliżona do uzyskanej ceny, ale może też się od niej znacząco różnić zarówno na plus, jak i minus.

W poważnych transakcjach (od kilku mln zł i bez ograniczeń od góry) transakcję prowadzi się w taki sposób, aby to kupujący złożył ofertę?

Dlaczego tak jest?

– Dlatego, że oferta zakupu przedsiębiorstwa powinna zawierać nie tylko cenę, ale także np. sposób jej zapłaty, warunkowanie, co się dzieje z gotówką oraz zadłużeniem, dalsze zaangażowanie właścicieli, forma prawna zakupu firmy etc.

– Dlatego, że sprzedający podając swoje oczekiwania finansowe nie wiedzą o tych wszystkich pozostałych warunkach, które dla nabywcy mogą być ważne

– Dlatego, że od podanej ceny jest droga tylko w dół

– Dlatego, że cena to nie wszystko – jest jeszcze ważne, kto taką ofertę składa.

Jak przekonać kupującego do złożenia oferty zakupu na przedsiębiorstwo?

– Poprzez umiejętne poprowadzenie procesu transakcyjnego, tak aby kupujący wiedzieli, że podana oferta nie jest początkiem agresywnych negocjacji a raczej sprawdzeniem, czy propozycja jest bliska sprzedającemu

– Poprzez pokazanie kupującemu co jest ważne dla sprzedającego swoją firmę

– Poprzez pokazanie praktyki – większość udanych transakcji w rozwiniętych krajach realizowanych jest właśnie w taki sposób, że to kupujący podaje swoją ofertę!

Z naszego doświadczenia wynika, że sprzedaż firmy ma większą szansę na powodzenie, jeśli to kupujący złoży ofertę, a sprzedający może się wtedy na spokojnie zastanowić, czy sprzedawać na takich warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *